Algemeen, Reviews

“De nieuwe Disney serie: Elena of Avalor”

Elsa, Jasmine, Pocahontas en alle andere Disney prinsessen moeten oppassen, want er is een nieuwe schoonheid gearriveerd. Maak plaats voor prinses Elena van Avalor! Deze Latijns-Amerikaanse is wel meer dan alleen een schoonheid en kroonprinses. Zij is eveneens de redding van het koninkrijk. Om Avalor tegen het kwaad te beschermen is ook helemaal geen superman nodig als Elena er is. Genoeg avontuur weer dus om van te genieten. Maar wat maakt deze serie nou anders?

29102

Allereerst is Elena de eerste Latijns-Amerikaanse prinses ooit. Daarnaast is ze ook nog eens een volledig zelfstandige jongedame en draait haar leven niet om het vinden van de juiste man (alsof hij bestaat ;-)). Het betekent niet dat ze alles alleen hoeft te doen, want zonder hulp van vrienden en familie kom je vaak ook niet ver. Een leuke nieuwe avonturenserie dus om naar te kijken. Maar Disney zou Disney niet zijn als er niet ook uitgebreid gezongen en gedanst zou worden. En aangezien Elena een latina is, is de muziek ook daar volledig op geïnspireerd.

29103Afgelopen week mocht ik Craig Gerber, de producer, interviewen en hij vertelde mij dat er wel heel veel stijlen Latijns-Amerikaanse muziek zijn. Zo zal er dan ook elke aflevering een ander soort ritme te horen zijn. Ik vroeg aan Craig wie de liedjes verzorgde en hij liet mij weten dat er inmiddels een hechte groep muzikanten gevormd was, die de muziek maakte en dat hij zelf de teksten op de melodiëen schreef. Als ik hem moet geloven is dat nog best een klus en al helemaal als je zelf geen noot kan spelen. “Het is een stuk moeilijker dan een script schrijven. Er moet  in de teksten een soort ritme doorklinken en de woorden moeten zin hebben en naast elkaar kunnen staan.”  Zijn favoriet van all zijn creaties is “Festival of Love”. Het is een uiterst vrolijk liedje dat over de dood gaat. (Ja, het staat er echt.)  Wat het zo bijzonder maakt? Craig is bang voor de dood en de door de boodschap uit voornoemd liedje wordt hij wat minder angstig van het idee.

De serie Elena of Avalor was afgelopen zomer al te zien in Amerika en was daar gelijk een immens succes. Maar liefst elf van de liedjes uit de serie stonden in de hitlijsten en waren op de radio te horen. Dat belooft dus wat voor onze hitlijsten, want vanaf 30 oktober is Elena ook op de televisie in ons eigen Kikkerlandje! Elke zondagochtend om 08.30 is deze latino prinses te bewonderen op Disney Channel. Aangezien er al 35 afleveringen zijn in het eerste seizoen en het tweede seizoen inmiddels onderweg is, kan je voorlopig dus swingend het weekend door.