Whoop whoop, wederom een scoop! Ik heb het genoegen gehad om dinsdagochtend 13 december als één van de allereerste mensen in Nederland naar de nieuwe James Cameron film te mogen. De nu al beruchte Avatar: The Way Of Water! Samen met manlief ben ik naar Hilversum afgereisd om daar bij bioscoop de Vue deze 3,5 durende sequel te aanschouwen. En nu ben je vast uitermate benieuwd naar wat wij er van vonden en of het de moeite waard is om in de bioscoop te bekijken? Ja! Ik vertel je met alle liefde waarom.

Het verhaal van Avatar: The Way Of Water

Avatar The Way of Water speelt zich meer dan tien jaar na de gebeurtenissen van de eerste film af. Jake Sully en Ney’tiri hebben een gezin gevormd en doen er alles aan om bij elkaar te blijven. Ze verkennen de mysteries van Pandora nadat ze hun huis moeten verlaten. Wanneer een oude dreiging de kop opsteekt, moet Jake een moeilijke strijd voeren.e ze voeren om in leven te blijven en de tragedies die ze doorstaan.

Lees hier de IMDb van Avatar: The Way Of Water

Avatar: The Way Of Water

Hierboven lees je de officiële synopsis (zoals dat chique heet). Ik vind het alleen niet helemaal juist. Het klopt dat de sequel gaat over het gezin Sully, maar dat is het dan ook wel. Ze verlaten namelijk hun huis vanwege de oude dreiging die herleeft. Niet andersom. De Sully’s vluchten dan naar de Na’vi clan van het water. Die zien er net iets anders uit, maar hebben verder dezelfde eigenschappen. Mocht je het je nog kunnen herinneren uit het eerste deel, dan weet je gelijk wat ik bedoel met het verbinden met dieren middels de staarten. Bij de water Na’vi moet het gezin zichzelf opnieuw uitvinden dan wel ontdekken. Met wat pubers erbij kan dat nog best complex worden. Ondertussen is de oude bedreiging (zal geen spoilers doen) gevaarlijker dan ooit! Een confrontatie lijkt onvermijdelijk!

Onze ervaring

Het eerste wat ik zei na de film was, dat ik ontzettend veel zin had om weer eens te gaan duiken. James Cameron heeft in Avatar: The Way Of Water een prachtige onderwater wereld weten te creëren. Van bijzondere beesten tot prachtige planten en soort van koraal. Echt een genot om naar te kijken. En zeker de moeite waard om op groot scherm én in 3D te zien. Soms voelt het net alsof je meevliegt op de Ikran en haar Na’vi. Wij zaten in een Dolby zaal, dus de geluiden zorgen voor een extra gevoel helemaal in het verhaal te zitten.

Het verhaal an sich is een zoals velen. Er is een kostbaar goedje, de slechteriken willen dat hebben en er is de eindeloze zoektocht naar wraak wat iedereen uiteindelijk op breekt. Toch waren er wel enkele momenten, dat ik even moest slikken. Sinds ik moeder ben kan ik niet meer overal tegen. Het verhaal is ook niet echt kort te noemen met ruim drie uur film. Mocht je willen plassen, dan raad ik je aan dit te doen wanneer Lo’ak een grote nieuwe vriend onder water vindt. Een vriendelijke wezen dus.

Avatar: The Way Of Water

Dus?

Is het de moeite waard om Avatar: The Way Of Water in de bioscoop te zien? JA! Het is een magisch avontuur om met elkaar te beleven. De prachtig gecreëerde wereld komt echt het meest tot haar recht op een groot scherm. En het blijft natuurlijk verder ook een vermakelijk verhaal. Wij kijken in ieder geval uit naar het volgende deel, dat in 2024 verwacht wordt.

Lees hier nog meer film reviews

Deze winacties staan nog open op MeerVanMir:

Avatar: The Way Of Water