Ken jij Tyrannosaurus Rex van Megableu al?

Ik heb twee jongens, twee echte knullen. In ons huis vind je dan ook genoeg jongensspeelgoed. En een fascinatie voor dino’s. Een bordspel met deze uitgestorven wezen klonk dan ook zeer aanlokkelijk?! Dat kon alleen maar een van de beste combinaties zijn in een spel voor mijn jongens (5 en 8 jaar). De vraag was alleen of het echt daadwerkelijk zo was of dat deze mama het helemaal bij het verkeerde eind had.

De aantrekkingskracht van de doos

De doos en inhoud van Tyrannosaurus Rex van Megableu werkte al als magneten voor mijn jongens. Zo goed zelfs, dat eerst opruimen voordat we dit spel zouden gaan spelen zonder morren werd gedaan. Super handig dus, mama’s! De inhoud van de doos beloofde ook genoeg pret. Er zaten maar liefst 17 verschillende dino’s, die als pionnen fungeerden, in de doos (plus beschrijving met dino weetjes!), met daarbij een spelbord en 3 dobbelstenen. Doel van het spel is simpel. Je moet als eerste speler alle 4 de dinosaurussen naar huis te krijgen. De weg was niet zo simpel. De andere dinosaurussen willen ook naar huis en je kan altijd nog aangevallen worden door de Tyrannosaurus Rex!

Tyrannosaurus Rex van Megableu

Spelregels van Tyrannosaurus Rex van Megableu

Je gooit met drie dobbelstenen. De zwarte dobbelsteen geeft aan hoeveel de Tyrannosaurus Rex verplaatsen moest. Deze kan beiden kant op gezet worden, maar hij moet wel altijd de gele vakjes volgen. Daarna gaat de speler zijn eigen dinosaurussen verplaatsen. Hij mag hierbij kiezen: of hij verplaatst 1 dinosaurus zoveel vakjes als het gegooide aantal ogen van de 2 witte dobbelstenen bij elkaar opgeteld of hij verplaatst 2 dinosaurussen met het aantal ogen per witte dobbelsteen. Zolang het maar met de klok mee is. Als de Tyrannosaurus Rex een dino op hetzelfde vlakje treft, wordt deze gevangen en meegenomen naar diens hol. Pas als er een zes wordt gegooid met een witte dobbelsteen is de dinosaurus weer vrij en mag opnieuw starten.

Ten aanval!

Als de dinosaurus van een speler terechtkomt op een vakje waar al een dinosaurus staat, vindt er een gevecht tussen de twee plaats. De dinosaurus die al op het vakje stond mag met 3 dobbelstenen gooien. De aanvallende dino gooit daarna met 2 dobbelstenen. De speler met de hoogste score wint het gevecht. In het geval van een gelijkspel, wordt de speler die 2 dobbelstenen heeft gegooid tot winnaar uitgeroepen. De winnende dinosaurus mag op het vakje blijven staan. De verliezer moet naar de ‘rivierbedding’ (de paarse vakjes). Als daar geen plek meer is, moet de dinosaurus terug naar het begin Als het gevecht is afgelopen, is de beurt van de aanvallende speler sowieso voorbij.

Het spannende spel

Het was tijd om de uitdaging aan te gaan met het hele gezin en Tyrannosaurus Rex van Megableu. Dit keer mocht niet de jongste speler beginnen, want ik had zowaar het hoogste aantal ogen gegooid en mocht het bord als eerste betreden! Met de T-Rex nog ver uit de buurt, was dit een goed begin.

Naarmate het spel vorderde, werd het wel spannend. Dit werd ook regelmatig door de jongste gezegd: ‘Dit is zo’n spannend spel!’. En inderdaad de T-Rex had in sommige gevallen net aan een dinosaurus gemist en een aanval van een andere dinosaurus was ook niet altijd uit de weg te gaan. Op een bepaald moment, was de T-Rex maar 4 plaatsen van mijn eerste dinosaurus vandaan.

Tyrannosaurus Rex van Megableu

Dat was de jongens niet ontgaan. ‘Als een 4 word gegooid dan is mama de sjaak!’ waren de jongens onderling tot de conclusie gekomen. En bij het rollen van de 3 dobbelstenen, werd met geknepen billen naar de zwarte dobbelsteen gekeken of mama inderdaad de sjaak zou zijn en naar de hol van de T-Rex moest. En…. Ja hoor! De jongens konden hun ogen niet geloven, het was gelukt! Daar ging mijn gele dino en de lol kon niet op. Later werd de oudste gegrepen door de T-Rex, dat was toch even minder grappig bleek. Er leek op een gegeven moment voornamelijk op papa’s dino’s gejaagd (dit kan ik niet bevestigen noch ontkennen). De emoties liepen in ieder geval soms hoog op (en misschien wel even wat te lang voor deze mama – gelukkig kan het eenvoudiger las ik later). De uiteindelijke winnaar: mijn jongste! (met een beetje hulp :P)

De jongens hebben niet stil gezeten tijdens het Tyrannosaurus Rex van Megableu. Bij de vraag, wat vond je van het spel, werd heel enthousiast gesprongen: ‘Dit spel is echt leuk – leuk – leuk- leuk!’ Aanrader dus!

Meer informatie over dit spel