Iedereen heeft in zijn of haar leven wel een kaartje Monopoly gespeeld en iedereen heeft wel een keertje niet volgens de regels gehandeld tijdens dit spelletje. Maar wat als dat nou juist de bedoeling is van de nieuwe Monopoly? Iris wilde dit spelletje wel voor mij proberen met haar man en gezin. Dan weet je pas echt hoe goed je familie je kent!

Ik ben niet goed in dit spelletje

Dit spel mocht ik gaan uitproberen met mijn gezin. Monopoly Valsspelers editie is verkozen tot speelgoed van het jaar 2018! Ik snap wel waarom. Je bent gewend om het gewone monopoly spel te spelen , de meeste mensen kennen alle regels wel uit hun hoofd. Maar bij dit spel moet je je hoofd erbij houden. De medespelers kunnen vals spelen ! En zeker op de momenten wanneer je het niet verwacht. Al moet ik zeggen iedereen lette wel erg op elkaar of ze iemand konden betrappen. Ik ben ook betrapt hoor want ik kan echt niet liegen. Ik vroeg meer huur aan mijn dochter want dat stond op de valsspeel kaart maar man lief had mij door. Die kent me nu wel na 18 jaar als ik de waarheid niet vertel 😉.

Anders dan de gewone Monopoly

Wat het verschil van deze monopoly is dat je n iet eerst huizen hoeft te bouwen om op een straat een hotel te plaatsen: er zijn alleen nog hotels. Nieuw in deze versie is dat er ook valsspeel kaarten zijn die uitnodigen tot oneerlijk spelen. Als je bedrog tijdens je beurt niet wordt ontdekt, dan wordt je valse actie goedgekeurd en word je beloond. Word je valsheid ontdekt, dan vertelt de valsspeelkaart wat de negatieve consequenties zijn.

Maar… Je mag niet liegen en bedriegen wanneer je maar wil. De Valsspeel-, Kans- en Algemeen Fonds kaarten vertellen je wanneer en hoe je vals mag spelen. Andere vormen van vals spelen zijn verboden! Waar kun jij mee weg komen?

Je hebt kans – en algemeen fonds kaarten die je mag bewaren . Dezehoef je overigens niet voor te lezen aan je medespelers. Zo kan je iemandbedriegen wanneer je het jou uitkomt. Ik had een kaart en daar op stond : alsje huur moet betalen bij een medespeler dan kan je deze kaart inleveren en danmoet diegene jou dat bedrag betalen. Dan zie je verrassende gezichten hoor.

Echt een aanrader voor de donkere dagen !

Review geschreven door Iris

Persoonlijk vind ik het een geweldig concept, valsspelen bij Monopoly. Dat hadden ze eerder moeten verzinnen. Leuk feitje trouwens: wist je dat het spel Monopoly door Perry Sport naar Nederland is gehaald en dat de straatnamen de locaties zijn waar een vestiging van Perry Sport zat destijds? Op de Dorpstraat en Ons Dorp na dan. Grappig hè?