Wie is er nog meer dol op spelletjes? Juist met dit regenachtige weer, is het ultiem gezellig om lekker thuis in de warmte een spelletje thuis te kunnen spelen. Er zijn een aantal die. wat mij betreft, nooit zullen vervelen. Denk daarbij aan Pictionary en 30 seconds. Beiden waren populair. Dat maakt daarom het nieuwe spelletje Hint ook een groot succes. Dit lijkt namelijk op een goede mash van de allerleukste en bekendste teamspellen. Gegarandeerd een avondje plezier. Al nieuwsgierig?

Hoe het spel Hint gaat, de spelregels

Allereerst nog een opmerking over de uitstraling. Wat ik namelijk geweldig aan Hint vind, is dat het lekker compact is als je het opzet. De doos waar het in zit fungeert namelijk gelijk ook als speelveld? Hoe dat werkt? Nou heel simpel, op de rand staan namelijk de stapjes die je met je pion kan doen. Heb je met je team gescoord? Dan verplaats je de pion.

Het bord opstellen

Je werkt dus in twee teams, dat is duidelijk. In de doos bevinden zich 450 kaarten en deze zijn allemaal genummerd. Als je de doos voor het eerst opent, zitten de kaartjes in vier pakjes ingepakt. Aangezien wij heel enthousiast waren hebben we alle pakjes meteen open gemaakt, maar dit is eigenlijk niet nodig. Begin gewoon met het pak met kaartjes waar nummer één zich in bevindt. De kaarten zijn namelijk al geschut en door elkaar. Aan de binnenkant van de doos leg je een ronde schijf, waar je een sticker op plakt die in de doos zit. Bij aanvang van het spel leg je drie kaarten neer, de eerste bij de pijl en dan de twee plekjes hier opvolgend. Op de ronde schijf zijn er vijf plekjes waar kaarten kunnen leggen. Twee plekken hebben een +1 vermeld. Hierover vertel ik straks meer.

De Hint kaarten

Op de achterkant van de kaarten zie je wat je moet doen als je aan de beurt bent. De opties zijn praten, tekenen, uitbeelden of neuriën. Je ziet ook wat je moet gaan doen, bijvoorbeeld meidenband hits neuriën. Met je team kan je dus bepalen welke kaart op het bord je zou willen “uitbeelden”. De twee andere Hint kaarten blijven dus onaangeroerd liggen. Per kaart staat er aan de binnenkant welke woorden je teamgenoten uiteindelijk moeten raden. Er is echter ook altijd één verboden begrip op de kaart en deze is vermeld in het rood. Zegt iemand uit je team dit aangegeven woord, dan verlies je de punten!!!

Speltip: what do you meme?

Hint

De extra punten

Zodra je beurt klaar is, moet je de schijf in het midden draaien. Daarna leg je op de plek waar de pijl naar wijst weer een nieuwe kaart. Hierdoor verschuiven de twee overgebleven kaarten. Als je als team een kaart pakt van de groene plek met de +1 krijg je vooraf al één punt. Zodra een kaart op de zwarte +1 terecht komt, moet het team die aan de beurt is deze kaart spelen. Ze krijgen wel bij aanvang al één punt, dus dat is wel mooi meegenomen.

Een geslaagde avond

Wij hebben Hint uitgebreid gespeeld en oprecht hard moeten lachen. Onze tegenstanders, enorme liefhebbers als het spelletjes gaat, waren ook razend enthousiast. Heerlijk om te zien hoe fanatiek men kan neuriën of tekenen als er punten op het spel staan. Hint was boven verwachting een geweldig partyspel en zeker een aanrader voor in de zak van de Sint of onder de Kerstboom.

Meer informatie over Hint