Een paar weken terug was ik met mijn lieve vriendinnetje naar onze tweejaarlijkse beurs om even weer bij te kletsen met menig speelgoed- en / of spelletjesleverancier. We komen er al jaren en kennen inmiddels aardig wat van de standhouders daar. Het is dus te leuker als er nieuwkomers zijn en al helemaal als het léuke nieuwkomers zijn. Dit keer was even de opvallers een stand vol dames in de hoek. Ze waren al mega enthousiast iedereen aan het begroeten, maar vooral het verhaal enthousiasmeerde ons.

De magie van het boek Opa Spullenbaas

Allereerst word je meegenomen naar vroeger. De kermis van het verhaal is zo’n heerlijke nostalgische variant. Je ziet gelijk al helemaal voor je hoe het vroeger was. En, in mijn geval in ieder geval, je zou graag weer even een klein kind willen zijn en naar de kermis van vroeger gaan. De tijd dat je haast uit angst op schoot van je vader klom als je in de botsauto zat. Dat je je nog ongegeneerd je vol kon vreten zonder dat je of je zorgen hoeft te maken over de kilo’s dat je aan kwam of de wetenschap had wat de hoeveelheid suikers met je lichaam deden. Als tweede is het boek, wat mij betreft, zo bijzonder omdat de auteur Berbel Jaspers het karakter van Opa Spullenbaas gebaseerd heeft. op haar eigen opa, wat een authentieke en persoonlijke touch geeft aan het verhaal. Het is dus een soort van familieverhaal.

Opa Spullenbaas had vroeger niet één kermisattractie. Nee, hij had er wel honderd! Daarmee heeft hij de hele wereld over gereisd. Er is geen land ter wereld waar hij niet is geweest. Nu reist Opa Spullenbaas alleen nog met zijn kleinkinderen. En die neemt hij het liefst mee naar de plek waar hij zich het fijnst voelt: de kermis.

Het mysterie van de verdwenen botsautomuntjes is een kinderboek vol avontuur en nostalgie. Het verhaal volgt Opa Spullenbaas, een oude kermisfan die samen met zijn kleinkinderen probeert te achterhalen waar alle muntjes naartoe zijn gegaan. Terwijl ze ernaar zoeken, ontdekken ze allerlei verborgen schatten en kermisgeheimen.

Opa Spullenbaas: waar nostalgie en avontuur samenkomen

Nog lang niet klaar met de avonturen

Opa Spullenbaas is een echte avonturier als je het mij vraagt. Ik denk dan ook dat de beste man nog veel meer avonturen zal gaan beleven dan alleen het Het mysterie van de verdwenen botsautomuntjes. Ik ben erg benieuwd wat de volgende reis zal gaan inhouden. Ondertussen geniet ik gewoon eindeloos van het eerste boek. Een echte aanrader om zelf in huis te hebben en zeker een leuk cadeau om weg te geven.

Wie oh wie wil graag een exemplaar van het boek winnen? Laat een reactie achter. De winnaar ontvangt een mailtje.