Films / Series, Reviews

“Rogue One, A Star Wars Story”

Gastblogger Douwe ging naar de nieuwste Star Wars film om te beoordelen of deze net zo geweldig was als de voorgaande delen. Was het ook zo? Je leest het hieronder.

Deze film is niet, zoals de titel “ROGUE ONE, A STAR WARS STORY” doet vermoeden, zomaar een op zichzelf staand verhaal.  Nee, de nieuwe StarWars film “Rogue One” is echt een aanvulling op datgene wat we al hebben gezien en brengt een puzzelstukje op zijn plek. Als je alle andere Star Wars films hebt gezien, dan weet je dat “Rogue One” precies past tussen deel III en IV.

Het verhaal speelt zich af in de tijd dat de Death Star bijna af is en de laatste tests gedaan worden om deze planeten-vernietiger operationeel te krijgen. Binnen het keizerrijk is er sprake van wantrouwen, wat leidt tot een enigzins instabiele situatie. Dit geeft de Rebellen de kans om binnen te dringen. De missie draait dit keer om het verkrijgen van de blauwdruk (bouwplannen) van de Death Star, het ruimtestation dar wordt vernietigd in de film “Star Wars IV: A New Hope” uit 1977. Zonder deze blauwdruk was de Death Star niet te stoppen geweest en waren de rebellen en hun basis niet opgewassen tegen de desastreuze straal van voornoemd ruimtestation.

Tijdens de missie in de nieuwe film maken we kennis met de dochter van de hoofd architect, die werkt aan de bouw van de Death Star. De architect is gerekruteerd door het keizerrijk en wordt gevraagd zijn werk af te maken. Hij moet zijn gezin achterlaten.  De dochter, Jyn Erso, is op tijd ondergedoken en wordt later gevangen genomen. Zij komt uiteindelijk in de handen van de rebellen. Ze heeft van haar vader via een hologram-bericht essentiële informatie ontvangen. Helaas wordt het bericht vernietigd voordat ze het kan tonen aan anderen. Ze probeert de informatue wel zo geloofwaardig mogelijk te herhalen, maar het ontbreekt haar helaas aan enig hard bewijs. Hierdoor krijgt ze dus ook niet de verzochte steun om met haar plannen verder te gaan.

Een klein groepje dat er wel in gelooft, gaat er vervolgens samen met Jyn vandoor om alsnog aan de blauwdruk te komen. Later worden ze uiteraard wel bijgestaan door de rest van het rebellenleger. Men beseft dat, wanneer ze deze informatie in handen krijgen, deze van cruciaal belang kan zijn om het keizerrijk succesvol aan te vallen. Lukt het om de blauwdruk via een satellietverbinding te versturen?  En komen deze plannen op tijd terecht bij een “oude bekende”?

De film
Voor de film zijn o.a. prachtige locaties gebruikt, waaronder de vlaktes in IJsland en de stranden van Jordanië. De 3D ervaring, zeker in de IMAX theaters, is goed en overheerst niet. Alle special effects zitten goed in elkaar en je kan merken dat ze stuk voor stuk de nodige aandacht hebben gekregen. Het is een film, dat je moet gaan zien en al helemaal als je een StarWars fan bent. Het is wat mij betreft een echte aanvulling op de reeds bestaande verhaallijn.

Kortom, de film zal niet teleurstellen. Het is verbazingwekkend en bevat de nodige humor en natuurlijk ook de talrijke actiescènes.

Rogue One: A Star Wars Story
(Donnie Yen)