Boeken, Reviews

“Het grote voorleesboek voor rond de 4 jaar”

Afgelopen week had ik de kolder in mijn kop en heb ik een soort mini schoonmaak gedaan in het speelhoekje van de Muppets. Het tafeltje heeft een nieuwe plek gekregen, maar ook de boeken moesten er aan geloven. Tijdens mijn reorganisatie klus kwam ik veel kleine uitdeelboekjes tegen, maar ook babyboekjes. Een aantal zijn al meerdere tripjes mee geweest en kan ik uit mijn hoofd opdreunen. Een beetje variatie zou wel welkom zijn, maar dan op een manier dat je niet een hele tas vol boeken hoeft mee te zeulen.

Ik zal waarschijnlijk niet de enige ouder zijn geweest met dit “probleem”, want Ploegsma kinder- & jeugdboeken is gekomen met een reeks voorleesboeken. Recentelijk is deel vier in de reeks Grote Voorleesboeken uitgekomen, vol met verhalen speciaal voor zevenjarige kinderen. Aangezien ik een groot voorstander van voorlezen ben, was ik wel geïntrigeerd door het concept van een boek vol met verhalen en gedichten gespitst op één leeftijd. De Muppets zijn nog wel erg klein, dus aan het nieuw verschenen deel had ik nog niet zoveel. Gelukkig kreeg ik van Ploegsma kinder- & Jeugdboeken “Het grote voorleesboek voor rond de 4 jaar”, een van de eerdere verschenen delen in de reeks. Ik vrees dat het niet goed is geweest voor mijn portemonnee want ik wil de andere delen ook nu hebben.

Want wat een heerlijk boek! Wel liefst 35 verhalen en gedichtjes zijn er in opgenomen van allerlei verschillende schrijvers. Van Annie M.G. Schmidt (groot fan van) tot Carry Slee tot Paul van Loon. Het leuke daarvan is, dat het dus ook verschillende schrijfstijlen zijn. Hetzelfde geldt voor de tekeningen. Deze zijn ook door meerdere tekenaars gemaakt, dus totaal verschillend qua vormen en kleuren. De verhalen lezen verder makkelijk weg en lijken mij erg interessant voor een vierjarige. Het zijn niet enorme lappen tekst, dus twee verhaaltjes voor het slapen gaan kan makkelijk. Aangezien er genoeg in staan, is het ideaal om deze mee te nemen op vakantie. En dan volgend jaar voor vijfjarigen en het jaar daar op voor zes enzovoort.

Het grote voorleesboek voor rond de 4 jaar is, net zoals de andere delen, verkrijgbaar bij o.a. Bol voor € 19.99.

06052