“Absolutely Fabulous, hoe was het?”

Voordat de Muppets er waren ging ik vaak naar de bioscoop. Mijn zus en ik hadden beiden een maandabonnement bij de bekende bioscoopketen en maakten daar ook geregeld gebruik van. Onder het genot van een enorme bak popcorn bekeken we films waar we anders echt geen geld voor hadden uitgegeven. Sinds ik moeder ben zijn de bioscoopavondjes op één hand te tellen. De meeste films eindigen namelijk na mijn bedtijd en om nou om zes uur al in de bioscoopzaal te zitten vind ik ook weer wat overdreven. Maar gisteravond was het eindelijk weer zover. Samen met mijn lieve zus ging ik, naar de nieuwe film “Absolutely Fabulous”. Ik was wel in voor een portie goede Britse humor en ik had lovende verhalen gehoord over de film, dus was wel nieuwsgierig geworden….

De cast

De hoofdpersonages Edina Moonson en Patsy Stone worden vertolkt door Jennifer Saunders en Joanna  Lumley. Zet deze twee dames bij elkaar en de humor spat van het scherm. Dat hun eerdere sitcom al een groot succes was, blijkt ook wel uit het feit dat er veel bekende mensen een rolletje spelen en de op de serie gebaseerde film. Zo verschijnt Graham Norton even in beeld, maar ook een aantal internationale modellen (waar ik de naam niet van weet, maar herken uit de reclames) hebben een rol weten te bemachtigen. Andere bekende namen die voorbijkomen zijn onder andere Kate Moss (die echt heel slecht acteert), Lulu, Gwendoline Christie en Stella McCartney. Deze dames spelen zich zelf, maar wel met een kleine knipoog. Alleen al wat betreft het aantal bekende mensen is de film vermakelijk.

Het is uiteraard geen diepzinnig intellectueel uitdagend verhaal, maar dat hoort ook niet bij Absolutely Fabulous. Ik ga er niet teveel over vertellen, want niemand houdt van spoilers. Het komt er kortweg op neer dat Edina door een “ongelukje” moet vluchten en Patsy daarbij helpt en mee gaat. Dit kan uiteraard niet zonder klunzige acties of nog meer problemen te veroorzaken.

Nou darling, we hebben genoten! Het was soms een beetje over de top, maar verder uitermate vermakelijk en prima voor een avondje uit.